zondag 14 maart 2010

De klokkenluider van Groningen


Onlangs had ik weer eens contact met Harrie Timmerman en zijn compaan Dick Gosewehr, die zich via www.waarheidsvinding.com profileren als deskundigenteam op het gebied van de recherchekunde. Harrie Timmerman is degene die de moed had om zich uit te spreken over de verkeerde conclusies van Justitie in de Schiedammer Parkmoord in een uitzending van Netwerk, met als indirect gevolg dat de vals veroordeelde Cees B. zijn vrijheid terugkreeg.

Na deze moedige actie kreeg Timmerman als 'beloning' zijn conge als gedragskundige bij de politie in Groningen. Timmerman woont inmiddels in Duitsland, hevig teleurgesteld in het Nederlandse rechtsstelsel. Naar aanleiding van zijn latere boek Tegendraads, over slecht politiewerk in een aantal moordzaken in Groningen, interviewde ik Timmerman voor Metro. In een persbericht ging de politie daar niet in op zijn kritiek, maar pleegde ze een halve professionele karaktermoord op Timmerman. Zelden zo'n lafhartig persbericht gezien (waarop ik Timmerman onmiddellijk weer wederhoor bood in Metro).

De korpschef die Timmerman opzij schoof in Groningen was Oscar Dros. Onlangs ontdekte ik dat Dros zitting heeft in de redactieraad van het magazine Blauw. Vorig jaar liet de advertentieacquisiteur van dat politievakblad aan Crimelink weten, dat dit misdaadmagazine niet mocht adverteren in het vakblad, en dat het iets met mij te maken had (ik werk sinds 2008 als freelancer onder meer voor Crimelink). Als voormalig redacteur van het Recherche Magazine, de voorloper van Blauw, vond ik dit wat wonderlijk. De hoofdredacteur van Blauw gaf aan dat het niet met mijn eerdere journalistiek voor de politie te maken had. Maar wat dan wel? Pas ontdekte ik dus dat Oscar Dros in de redactieraad zit. Rara, waarom Crimelink geen toestemming kreeg om te mogen adverteren (in het door de overheid uitgegeven politievakblad)..

De komende tijd blijf ik daarom graag aandacht besteden aan de onafhankelijke oordelen van Harrie Timmerman en ex-politieman Dick Gosewehr (o.a. auteurs van een verhelderend boek over de zaak Ina Post), twee berooide maar vasthoudende mannen - Timmerman ook nog met een gezondheidsprobleem, van alle stress die hij als klokkenluider heeft ondergaan. Te beginnen met de vraag die Netwerk vorige week stelde in de zaak Marianne Vaatstra (waarin ook Timmerman en Gosewehr optraden); namelijk waarom justitie de verkeerde Ali Hassan zijn DNA heeft afgenomen, terwijl de andere verdachte met dezelfde naam eventueel te koppelen is aan die moord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.