maandag 29 maart 2010

TBS'er: 'Ik word beter in de gaten gehouden'



In het nieuwste nummer van Crimelink vertelt TBS'er 'Mirjam' over haar behandeling door TBS-kliniek Oldenkotte in Rekken en begeleiding door Reclassering Nederland, onder de nieuwe toezichtregels. In mijn artikel in Crimelink zegt ze: 'Ik word beter in de gaten gehouden.'

In 2001 ging het helemaal mis, toen Mirjam (verslaafd, in de prostitutie) na het spuiten van cocaine in een psychose terechtkwam en een klant in zijn huis neerstak - in de waan dat hij haar zou afhouden van het ophalen van haar methadon. De man overleefde, achteraf zag schizofrenie-patient Mirjam de waanzin van haar poging tot doodslag in. 'Ik had het recht niet om dit te doen.'

Mirjam zat eerder in een TBS-kliniek, maar oordeelt nu beter over het toezicht bij TBS-klinieken en door de Reclassering, dan toen: 'De begeleiding door de instanties vloeit veel meer in elkaar over, dat ervaar ik echt zo. Ik heb daardoor meer inzicht gekregen in wat er met me gebeurd is en ik weet in wat voor situaties ik me niet meer moet begeven, omdat ik het dan wel kan schudden. Ik zie nu wat voor keuzes ik moet maken. In het verleden overkwam me alles veel meer.'

Opvallend is dat Mirjam als schizofrenie-patient in 2001 ruim een jaar heeft moeten wachten op haar TBS-behandeling in de reguliere gevangenis, terwijl ze door de rechter niet tot een celstraf was veroordeeld, maar alleen TBS.

Lees het hele artikel op de site van Reclassering Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.