dinsdag 13 september 2011

'Pleiten vanaf je iPad' - Mr., aug/sept 2011



De moderne jurist profileert zich op zijn favoriete sociale medium, blogt als
het even kan wekelijks over zijn vakgebied en leest zijn pleidooi voor vanaf zijn
iPad. Drie advocaten nieuwe stijl vertellen waarom zij gebruikmaken van de
laatste technologische toepassingen.


door Joost van der Wegen

Smartphone, iPad en werken in de cloud. Zegt het
u allemaal niets, of voelt u een prikkeling in uw
onderbuik bij het horen van deze woorden? De
tijd dat cliënten worden ontboden op kantoor en
de secretaresse de opgenomen cassettebandjes uittikt, lijkt
achter ons te liggen. Maar is dat de reden om met een tas
vol gadgets te gaan rondlopen? Waar ligt de grens voor de
advocatuur, als het gaat om digitale bereikbaarheid en
elektronische toepassingen? Juristen moeten terughouden-
der (blijven) omspringen met informatie dan andere be-
roepsgroepen, maar ook steeds dienstbaarder worden. Drie
advocaten van een jongere generatie geven de achtergron-
den bij hun keuzes. Die meer de uitkomst zijn van een
nieuwe werkmentaliteit, dan de kick die ze krijgen van al
die nieuwe speeltjes.


“Voor elke advocaat onmisbaar”

Jeroen Dallinga, 40 jaar, KND Advocaten, Alkmaar: “Toen
ik onlangs voor de eerste keer mijn pleitnota van de iPad
voorlas, had de rechtbank in Leeuwarden wel wat vragen.
Wat bent u aan het doen? Heeft u het ook op papier? De
voorzitter was benieuwd of ik wel een afschrift voor de grif-
fier had, en of de tekst op die afdrukken dezelfde was als die
ik van de tablet voorlas. Ik kon de kamer geruststellen. De
rechter maakte er verder geen probleem van. De iPad is na-
tuurlijk ook niet groter dan een A-4’tje, valt dus niet op.
Pleiten via de iPad was niet alleen leuk om te doen, het
kan volgens mij ook functioneel zijn. Je zou bijvoorbeeld
verwijzingen in de tekst aan kunnen brengen, waardoor je
tijdens het voeren van je verdediging via één muisklik bij
de achterliggende informatie terechtkomt. Om die digitale
informatie op te zoeken, had ik tot nu toe altijd mijn lap-
top bij me. Die is voor elke advocaat onmisbaar, wat mij
betreft. Tijdens een schorsing zet je de puntjes op de ‘i’ van
je verdediging. Natuurlijk heb je je al voorbereid op de
zaak. Maar als een getuige met verrassende nieuwe infor-
matie komt, kun je daar met behulp van digitale bronnen
meteen op reageren. Ik constateer trouwens dat officieren
in de rechtszaal al langer laptops tot hun beschikking heb-
ben, waarmee ze tijdens zittingen gegevens in het eigen sys-
teem kunnen opzoeken.

Lees verder in Mr. aug/sept 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.